CTWC Finland/Tetriksen SM-kilpailujen pääsarja on 8-bit. Nintendo eli NES Tetris -turnaus. Sivusarjoina vuonna 2019 on Game Boy Tetris– ja Tetris: The Grand Master (TGM1) -turnaukset.

Kisojen ”avoimuus”: CTWC Finland on kaikkien maiden pelaajille avoin Tetris-turnaus, joka sisältää Tetriksen SM-kisat siten, että Tetriksen SM-kisojen NES-sarjaan voi osallistua vain Suomen kansalaiset tai Suomessa pysyvästi asuvat pelaajat. Vuonna 2019 CTWC Finland -turnauksen NES-sarjassa palkitaan paras ei-suomalainen pelaaja (riippumatta pelaajan sijoituksesta lopputuloksissa) ja kolme parasta suomalaista pelaajaa (riippumatta heidän varsinaisista sijoituksistaan lopputuloksissa). Ts. ei-suomalainen pelaaja voi voittaa CTWC Finland NES-sarjan, mutta Tetriksen Suomen mestariksi (sekä hopeamitalistiksi että pronssimitalistiksi) palkitaan parhaiten menestynyt suomalainen pelaaja.

CTWC Finland NES-sarjan pudotuspeleihin otetaan vuonna 2019 yhteensä max. 24 pelaajaa, joista 16 on suomalaisia, parhaat karsintapisteet pelannutta pelaajaa, 6 paikalliskarsintojen voittajaa, sekä 2 ei-suomalaista pelaajaa. Jos pudotuspelien alussa paikalla ei ole kaikkia 22 suomalaista pudotuspelipaikkaan oikeutettua pelaajaa, mutta paikalla on enemmän kuin 2 ei-suomalaista pelaajaa, voidaan pudotuspelikaavio täyttää 24 pelaajaan asti paikallaolevien pelaajien ja heidän karsintapisteidensä perusteella.

Tällä sivulla:
NES (pääsarja) säännöt lyhyesti,
NES-sarjan säännöt pidemmästi
NES-sarjan (paikallis)karsintojen säännöt pidemmästi
GB Tetris (sivusarja) säännöt
TGM (sivusarja) säännöt

Katso myös Tetriksen SM-kilpailujen säännöt 2018

NES-sarja lyhyesti

Sovelletaan MM-kisoissa (ja EM-kisoissa) käytettyjä sääntöjä: http://thectwc.com/rules/ (linkki englanniksi).

Pelitapa: karsinnat-pudotuspelit-finaali

Karsinnoissa jokainen pelaaja pelaa yhdet huippupisteet, joiden perusteella esim. 8-16 parasta tulosta tehnyttä pelaajaa pääsee pudotuspeleihin. 

Pudotuspelit pelataan siten, että karsinnoissa parhaat ja huonoimmat (1. ja 16., 2. ja 15., 3. ja 14. jne.) pisteet saaneet pelaajat pelaavat max. 3 ottelua, joista 2 voitolla parempi pelaaja etenee jatkoon (bo3). Näin jatketaan kunnes jäljellä on enää 2 pelaajaa, jotka kisaavat finaalin.

Finaali on muutoin sama kuin pudotuspelit, mutta otteluvoittoja tarvitaan 2 sijaan 3, eli otteluita pelataan max. 5 kpl (bo5). Tarpeen mukaan myös 3. ja 4. sija voidaan ratkaista 3 otteluvoiton (bo5) sarjalla.

NES-sarja pidemmästi

Laitteisto: Kisoissa pelataan Eurooppalaisilla Nintendoilla (8-bit. NES) Tetriksen PAL-versiota. Nintendojen tulee olla aina kytkettyinä 50 Hz kuvaputki-TV:ihin, koska nykyaikaisten taulu-TV:iden tekniikka aiheuttaa käytännössä aina peliä häiritsevää viivettä. Kuvasuhde tulee asettaa 4:3, vaikka TV olisikin laajakuvainen.

Jokaisella kisaan osallistuvalla pelaajalla saa olla kaikissa vaiheissa oma, tekniikaltaan muokkaamaton peliohjaimensa. Hyväksytään, että ohjaimissa on luonnostaan peliin ja pelitapaan vaikuttavia tuntumaeroja, mutta huijata ei tietystikään saa millään tavalla! Ohjaimen näppäinkumit saavat olla vaihdettu uusiin.

Karsintoja voidaan pitää jokseenkin missä vain ja milloin vain ja kuinka pitkään tahansa (ks. ”Paikalliskarsintojen” säännöt) ennen varsinaisia pudotus/finaalipelejä. Hyvä käytäntö olisi kuitenkin varata aikaa karsintapeleille ainakin pudotuspeli/finaalipäivän alussa.

Karsintapeleissä on kaksi sääntöä: 1. peli pitää aloittaa tasolta 9-18 ja 2. jos karsintapaikalle muodostuu jonoa, kukin pelaaja saa vain yhden yrityksen kerralla, minkä jälkeen joutuu siirtymään jonon perälle odottamaan seuraavaa yrityskertaa. Paikalla on oltava aina vähintään yksi valvoja, joka tarkkailee ettei vilppiä tapahdu. Valvoja kirjaa pelaajien huippupisteet ja yhteystiedot mahdolliselle pudotuspeli-kierrokselle kutsua varten (jos karsintaa pelataan muuna kuin varsinaisena kisapäivänä). Lisäksi olisi hyvä, että karsintapelit myös tallennettaisiin myöhempää pisteiden tarkistusta varten, esimerkiksi siten että karsintatapahtuma streamataan livenä. 

Pudotuspelien otteluiden määrän ja pituuden vuoksi olisi syytä pelata useammalla laitesetillä/pelipaikalla, vähintään kuitenkin kahdella (pareittain ns. head-to-head -pelaaminen). Jos pudotuspelipareja on 8 kpl (yht. 16 pelaajaa), ja yksi ottelu kestää max. noin 10 minuuttia, niin yhdelle parille olisi varattava jopa puoli tuntia aikaa → neljällä pelipaikalla 16 pelaajan pudotuspelit+finaali kestäisivät jopa yli 4 tuntia! Jokaisella otteluparilla tulee olla virallinen valvoja.

Karsintojen perusteella pudotuspelipelaajat numeroidaan 1-16 (tai 1-8, tai 1-xx riippuen pelaajien määrästä). Numerointi säilyy pelaajilla finaaliin saakka. Suuremman numeron pelaaja saa aina valita ensimmäisenä pelattavan ottelun aloitustason (9-18*), pienemmän numeron pelaaja seuraavan, ja siitä eteenpäin tarvittaessa aina vuorotellen.

  • HUOM: MM-kisojen säännöissä (NTSC-versio) pudotuspelit pelataan 1. kierrokselta lähtien aina tasolta 18, mutta tästä poiketaan SM-kisoissa (PAL-versio) siten että pelaajat saavat aina valita tasojen 9-18 väliltä.

Ottelut aloitetaan valitulta tasolta yhtä aikaa valvojan antamasta merkistä. Valvoja ratkaisee mahdolliset ongelmatilanteet.

Pelaaja, joka saa ottelun korkeammat pisteet, voittaa ottelun. Jos pelaajan peli loppuu ja vastustajalla on jo suurempi pistesaldo, ottelu loppuu. Jos pelaajan peli loppuu, mutta vastustajalla on sillä hetkellä pienempi pistesaldo, saa vastustaja jatkaa kunnes hänenkin pelinsä loppuu. Tällöinkin suuremman pistesaldon saanut voittaa ottelun.

Jos pelaaja laittaa pelin pauselle tai aiheuttaa laitteistoon vikatilan (esim. kiskaisemalla ohjaimen irti tms.), pelaaja häviää ottelun. Jos konsoliin tai TV:hen tulee pelaajasta riippumaton vika, ja pelaaja on alle 300 000 pisteen päässä vastustajasta (edellä tai jäljessä), ottelu uusitaan.

Finaali pelataan muutoin samoilla säännöillä kuin pudotuspelit, mutta koko finaalin voittoon vaaditaan 3 otteluvoittoa (max. 5 ottelua). Myös sijoitukset 3. ja 4. voidaan ratkaista 3 voiton järjestelmällä.

Pelaajien lopulliset sijoitukset määräytyvät sen mukaan 1) millä kierroksella he putoavat ja 2) mikä heidän karsintasijoituksensa oli. Esim. jos karsintojen 5. ja 8. pelaaja putoavat semi-finaalikierroksella, eikä varsinaista pronssipeliä heidän välillään pelata, karsintojen 5. on kokonaiskilpailun 3. ja karsintojen 8. on kokonaiskilpailun 4.

Karsintojen 2019 säännöt pidemmästi

Vuoden 2019 NES Tetriksen SM-kisojen karsintoja pidetään sekä varsinaisena kisapäivänä että ennen kyseistä kisapäivää ympäri Suomea (”paikalliskarsinnat”). Paikalliskarsinnat organisoi -JJ/Suomen Tetris-maajoukkue yhteistyössä paikallisten toimijoiden ja tapahtumajärjestäjien kanssa. Paikalliskarsinnat järjestetään pääsääntöisesti erilaisten suurempien tapahtumien yhteyteen. Paikalliskarsinnoissa kisataan Tetriksen SM-kisojen pääsarjan eli NES (8-bit. Nintendo) Tetriksen pudotuspeleihin pääsystä. Kaikki karsinnat olisi myös hyvä tallentaa videona myöhempiä pistetarkistuksia varten, eli esimerkiksi streamata livenä siten että lähetys jää talteen.

Kaikissa karsinnoissa noudatetaan Tetriksen SM-kisojen yleisiä karsintapelien sääntöjä. Niiden lisäksi paikalliskarsinnoissa on huomioitava seuraavaa: 1. aikataulu, 2. pisteet, 3. voittaja ja palkinnot, 4. osallistumiskelpoisuudet.

1. Paikalliskarsintojen päivämäärän ja aikataulun määrää paikallinen järjestävä taho. Karsinta-aika voi olla esimerkiksi 2-3 tuntia, tai muun tapahtuman yhteydessä niin kauan kuin tapahtuman aikataulu sen sallii.

2. Pelaaja saa jättää paikalliskarsinnassa tekemänsä huippupisteet (sekä nimimerkkinsä että  yhteystietonsa) karsinnan valvojalle, joka lähettää tulokset kirjattavaksi valtakunnalliseen pudotuspelitaulukkoon. Jos pelaajan pisteet riittävät pudotuspelipaikkaan*, hänet kutsutaan myöhemmin järjestettäviin varsinaisiin Tetriksen SM-kisoihin. Yhteystietoja ei käytetä mihinkään muuhun eikä niitä luovuteta kolmansille osapuollille (ks. Tietosuoja).

3. Paikalliskarsinnassa kisataan paikallisesti pisteistä siten, että karsinnan aikana suurimmat pisteet tehnyt pelaaja voittaa vapaan pääsyn sekä pudotuspeleihin* että myös itse Tetriksen SM-kisojen tapahtumapaikalle** (voiton arvo noin 25 eur). Lisäksi paikallinen tapahtumajärjestäjä voi jakaa halutessaan lisäpalkintoja paikalliskarsintaan osallistuville pelaajille.

4. Kaikki Tetriksen SM-kisojen karsintakilpailut ovat avoimet kaikille Suomen kansalaisille tai Suomessa pysyvästi asuville. Kuka tahansa voi vapaasti osallistua mihin tahansa karsintoihin ja siten kilpailla pudotuspelipaikasta Tetriksen SM-kisojen NES-sarjassa. Yksittäisen paikalliskarsinnan voittava pelaaja saa halutessaan osallistua myös muihinkin karsintoihin, mutta voitettuaan yhden paikalliskarsinnan hän ei enää ole oikeutettu palkintoihin myöhemmissä paikalliskarsinnoissa. Kuka tahansa pelaaja voi kuitenkin käydä missä tahansa virallisissa karsinnoissa parantamassa mahdolliseen pudotuspelipaikkaan oikeuttavia huippupisteitään riippumatta siitä onko hän oikeutettu paikalliskarsintojen palkintoihin. Suomen Tetris-maajoukkueen jäsenet eivät ole missään tilanteessa oikeutettuja paikalliskarsintojen palkintoihin, mutta he voivat silti käydä missä tahansa karsinnoissa pelaamassa pudotuspelipaikkaan oikeuttavia pistetuloksia, edellyttäen että karsintatulos voidaan vielä jälkeenpäin kuvanauhalta tarkistaa.

*Pudotuspelipaikkoja on rajallinen määrä. Huomaa, että viimeiset karsintapelit pelataan varsinaisen Tetris SM -tapahtumapäivän aamuna, joten vielä silloinkin on sekä mahdollista pudota pudotuspelitaulukon ulkopuolelle mutta toisaalta myös tehdä uusi tulos ja nousta taulukkoon sen ulkopuolelta. Tämä ei kuitenkaan koske paikalliskarsintojen voittajia, joilla on pisteistä riippumatta varmistettu paikka pudotuspeleissä.
**Tetriksen SM-kisat karsintoineen ovat ilmaisia, eikä Tetriksen SM-kisoja järjestävä taho kerää minkäänlaisia osallistumismaksuja pelaajilta. Mutta koska useat kisoihin liittyvät toiminnot järjestetään isompien ja mahdollisesti maksullisten tapahtumien yhteydessä, on mahdollista että päästäkseen karsinta- tai pudotuspelipaikalle pelaaja joutuu maksamaan jonkinlaisen sisäänpääsymaksun. Tetriksen SM-kisojen järjestelytoimikunta/Suomen Tetris-maajoukkue ei kuitenkaan kerää eikä saa edes välillisesti muilta tapahtumajärjestäjiltä osuuksia mistään sisäänpääsymaksuista.

Game Boy (original) Tetris -turnaus

Laitteisto: Game Boy Tetris -turnauksessa kisataan kahdella alkuperäisellä Game Boy -käsikonsolilla (mallia ”harmaa tiiliskivi”), jotka on yhdistetty toisiinsa Nintendo Game Link Cable -kaapelilla tai vastaavalla tarvikekaapelilla. Näin päästään pelaamaan GB Tetriksen alkuperäistä kaksinpeliä, jossa (bo7-formaatilla) voittajaksi selviytyy 4 erävoittoa saavuttanut pelaaja.

Karsinnat: Game Boy Tetris -turnaukseen ei järjestetä erillisiä karsintoja, vaan kilpailu käydään paikan päällä ilmoittautuneiden pelaajien kesken.

Pudotuspelit: Game Boy Tetris -turnaus pelataan alusta loppuun periaatteessa bo1-formaatilla, eli yhden GB Tetris kaksinpelin voittanut pelaaja jatkaa seuraavalle kierrokselle, koska GB Tetriksen kaksinpeli käytännössä noudattaa bo7-formaattia (neljällä erävoitolla jatkoon).

Finaali: Pudotuspelikierroksia jatketaan kunnes kaksi pelaajaa on jäljellä. Finaali pelataan kuten pudotuspelitkin, eli yksi voitto riittää ratkaisemaan voittajan.

Tetris: The Grand Master (TGM1, arcade) -turnaus

Laitteisto: Tetris: The Grand Master (TGM) -turnauksessa kisataan Arikan kehittämää, vuonna 1998 julkaistua, arcade-kabinetilla pelattavaa Tetristä. Kabinetteja voi olla joko kaksi tai vain yksi kahden pelaajan kabinetti.

Karsinnat: TGM-turnaukseen voidaan järjestää lyhyet karsinnat, joissa pelaajat tekevät suuntaa-antavat pistetulokset, joiden perusteella pelaajat järjestetään turnauskaavioon.

Pudotuspelit: TGM-turnauksen pudotuspelit pelataan samaan tapaan kuten NES-turnauksen pudotuspelit. Pelimuotona TGM:n yksinpeli, jossa pelaajat yrittävät tehdä mahdollisimman paljon pisteitä mahdollisimman lyhyessä ajassa. Parhaat pisteet tehnyt pelaaja voittaa erän, ja kahdella voitolla pääsee jatkoon (bo3).

Finaali pelataan muutoin samoilla säännöillä kuin pudotuspelit, mutta koko finaalin voittoon vaaditaan 3 otteluvoittoa (max. 5 ottelua). Myös sijoitukset 3. ja 4. voidaan ratkaista 3 voiton järjestelmällä.