DAS

DAS (delayed auto shift) eli palikoiden automaattinen sivuttaissiirtyminen on yksi merkittävimmistä eroista NES Tetriksen NTSC- ja PAL-versioiden välillä. PAL-version parempi DAS ja sen tehokas hallinta tekee mahdolliseksi pelata PAL-Tetristä jopa odottamattoman pitkälle ja paremmin, koska palikat on helpompi siirtää pelialueen laidoille. DASin toimintaan kannattaa perehtyä viimeistään sitten, kun haluaa pelata hyvin tasolta 16 eteenpäin. Tehokkaalla DASin hallinnalla jopa taso 19 muuttuu pelattavaksi! Tällä sivulla on aluksi meille tutumman Eurooppalaisen PAL NES Tetriksen DAS selitettynä lyhyesti, ja sen jälkeen perusteellisempi ja teknisempi selitys DASin toiminnasta.

PAL Tetriksen DAS lyhyesti

* Lataa DAS peliajalla
* Aloita seuraavan palikan siirtäminen vain odotusajalla

Peliajalla tarkoitetaan aikaa, jolloin pelissä liikutellaan palikoita.
Odotusaikaa on palikan kiinnittymisen ja uuden palikan ilmestymisen väliin jäävä aika, johon sisältyy myös rivien romahduttamisaika.

Peliajalla sivuttaisnapin pohjaan painaminen toimii seuraavasti:
– yhden askeleen siirto (palikka siirtyy yhden pykälän verran painettuun suuntaan)
– 12 framen tauko
– yhden askeleen siirto
– 4 framen tauko
– yhden askeleen siirto
– 4 framen tauko
– …

Käytetään tästä 12-4-4-… ajastuksesta nimitystä DAS-laskuri. Sopivasti pelaamalla on mahdollista eliminoida DAS-laskurista pitkä 12 framen tauko ja pysyä 4 framen tilassa, eli DAS-laskurin ajastus onkin aina 4-4-4-…. Tämä onnistuu hyödyntämällä pelin erilaista toimintaa DASin suhteen peliajalla ja odotusajalla.

DAS-laskuri nollautuu 12-4-4-… -tilaan aina, kun peliajalla painetaan sivuttaisnappi pohjaan. Sivuttaisnapin ollessa tasaisesti pohjassa peliajalla DAS-laskuri ”latautuu” 4-4-4-… -tilaan ja jää siihen, kunnes sivuttaisnappia painetaan seuraavan kerran peliajalla. DAS-laskuri ei kuitenkaan nollaudu, jos sivuttaisnappia painetaankin odotusajalla.

Toisin sanoen, 12 framen tauon eliminointi DAS-laskurista perustuu siihen, että painetaan suuntanappi pohjaan ainoastaan odotusajalla – aikaisemmassa vaiheessa 4 framen tilaan jäänyt DAS-laskuri ei tällöin pääse nollautumaan, joten palikoita voi liikutella sivusuunnassa aina pienimmällä mahdollisella viiveellä.

Vielä kerran DAS lyhyesti:
* Lataa DAS-laskuri 4 framen tilaan peliajalla
* Aloita seuraavan palikan siirtäminen vain odotusajalla

DAS pidemmästi

Ensiksi on hyvä muistaa, että NES Tetris, sekä NTSC että PAL, on sidottu vanhojen kuvaputki-TV:iden ruudunpäivitysnopeuteen. Eurooppalaisessa PAL-standardissa TV-ruutu päivittyy 50 Hz nopeudella, eli 50 kuvaa sekunnissa. NTSC-standardi on vastaavasti 60 Hz eli 60 kuvaa sekunnissa. Yhtä ruudunpäivityskuvaa kutsutaan frameksi.

DAS-viive

DAS toimii seuraavasti. Sivulle painaessa palikka siirtyy välittömästi seuraavan ruudunpäivityksen eli framen aikana yhden peliruudukon ruudun verran painettuun suuntaan (ruudukko on 10 ruutua leveä ja 20 ruutua korkea). Jos suuntapainiketta pidetään pohjassa, palikka siirtyy edelleen samaan suuntaan, mutta ensimmäisen siirtymän jälkeen liikkeessä on 12 framen mittainen viive (PAL) ennen kuin palikka siirtyy seuraavaan ruutuun. Kolmannesta siirrosta eteenpäin palikka liikkuu 4 framen välein, eli merkittävästi nopeammin. NTSC-versiossa vastaavat arvot ovat 16 framea ja 6 framea.

DASin lataus

DASin voi pelatessa myös ns. ladata, jolloin PAL-version 12 framen viive saadaan pienennettyä 4:ään, eli säästettyä 8 framen viive palikkaa siirtäessä. NTSC:ssä vastaavasti 16 framen viive on mahdollista pienentää 6:een, eli luoda 10 framen säästö palikkaa kohden. DASin lataaminen ja latauksen ylläpito ovat avainasemassa nopeiden tasojen pelaamiseen, sillä esimerkiksi tasoilla 16-18 palikka ehtii pudota 6 ruutua alaspäin 12 framen viiveen aikana, mutta vain 2 ruutua 4 framen aikana!

Nyrkkisääntönä DAS latautuu frame kerrallaan, kun NES-ohjaimen suuntanappia painetaan pohjassa yhteen suuntaan. Käytännössä ensimmäisen 12 framen viiveen jälkeen DAS on ladattu täyteen, minkä jälkeen sen voi oikeastaan vain menettää. DASin voi myös ladata heti täyteen, jos siirrettävän palikan kulkusuunnan reuna koskettaa alaspäin liikkuessaan peliruudukon seinää tai toista palikkaa, ja suuntanappia painetaan edelleen esteen suuntaan. Tästä ominaisuudesta on kuitenkin hyötyä lähinnä erikoistilanteissa.

DAS-latauksen menetys

DAS-lataus säilyy siihen asti, kunnes ”normaalilla peliajalla” suuntanappi on vapautettu ja painettu uudestaan pohjaan samaan tai vastaiseen suuntaan. Eli DAS-lataus säilyy vielä senkin jälkeen kun pohjaan painettu suuntanappi on vapautettu, ja purkautuu vasta kun nappia painetaan uudestaan. Poikkeuksena, jos nappia painetaan ”normaalin peliajan” ulkopuolella. Normaali peliaika on se aika, kun palikka on liikkeessä peliruudukolla. Normaalia peliaikaa ei siis ole täyden rivin/rivien sorrutuksen jälkeen näkyvä animaatio, eikä myöskään se 10-18 framen viive (0,2-0,36 sek.), mikä jää edellisen palikan kiinnittymisen ja seuraavan palikan ilmestymisen välille.

DASin käyttö yksinkertaisuudessaan

DASin tehokas käyttö edellyttää, että palikoiden kulkusuuntaa vaihdetaan ainoastaan sinä lyhyenä hetkenä kun edellinen palikka kiinnittyy pinoon ja uusi palikka tulee esiin, tai sorrutusanimaation aikana (joka siis käytännössä vain pidentää seuraavan palikan ilmestymisviivettä). Näin DAS pysyy aina täyteen ladattuna ja palikoita on mahdollista siirrellä hyvin nopeasti sivulta toiselle.

DASin merkityksestä

NTSC-version huonompi DAS tekee pelin hallinnasta varsin haastavaa pelatessa pitkiä, jopa tasolle 29 asti meneviä pelejä kyseisellä versiolla. Toisaalta PAL-version parempi DAS mahdollistaa tasolta 19 eteenpäin jatkuvan pelaamisen (tällä hetkellä ennätys on yli 140 sorrutettua riviä tason 19 nopeudessa), mutta joka vaatii erityisen paljon DASin hallinnan harjoittelua ja taitoa. Molempien versioiden kilpapelaajien on kuitenkin käytännössä jollain tasolla hahmotettava ja osattava hyödyntää DASia, joten sen opettelu on enemmän kuin suotavaa kisailusta haaveileville pelaajille!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s